Garrattfan's Modelrailroading Pages
NS 3700
2'C vergelijking
Toen ik de korte geschiedenis van de 3700 serie aan het schrijven was kreeg ik de behoefte om een vergelijking te maken met de andere 2'C- series in Nederland. Deze pagina is daar aan gewijd. Ik heb ook de van de 3700 afgeleide tenderseries 6000 en 6100 meegenomen en ik heb tevens drie buitenlandse serie opgenomen: de GWR King, de LMS Black Five en de Duitse P8. Natuurlijk is elke vergelijking van deze aard incompleet maar het is slechts bedoeld als een indruk, niet meer dan dat.
Een fotografische presentatie van de verschillende series
3500I |
|||
Gebouwd: 8 | In dienst: 1908-1920 | Laatste buiten dienst: 1946 | Bewaard: Geen |
3500II |
|||
Gebouwd: 49, 22 to NS | In dienst: 1907-1915, 1946 NS |
Laatste buiten dienst: 1952 NS | Bewaard: Geen |
3600 |
|||
Gebouwd: 8 | In dienst: 1910-1914 | Laatste buiten dienst: 1953 | Bewaard: Geen |
|
|||
3700 |
|||
Gebouwd: 120 | In dienst: 1910-1928 | Laatste buiten dienst: 1957 | Bewaard: 1 |
3900 |
|||
Gebouwd: 32 | In dienst: 1929-1930 | Laatste buiten dienst: 1957 | Bewaard: Geen |
4000 |
|||
Gebouwd: 15 | In dienst: 1945-1946 | Laatste buiten dienst: 1956 | Bewaard: Geen |
6000 |
|||
Gebouwd: 26 | In dienst: 1913-1916 | Laatste buiten dienst: 1957 | Bewaard: Geen |
6100 |
|||
Gebouwd: 10 | In dienst: 1929 | Laatste buiten dienst: 1957 | Bewaard: Geen |
GWR 6000 class "King" |
|||
Gebouwd: 31 | In dienst: 1927-1930 (+1 in 1936) |
Laatste buiten dienst: 1962 | Bewaard: 3 |
LMS Black Five |
|||
Gebouwd: 842 | In dienst: 1934-1951 | Laatste buiten dienst: 1968 | Bewaard: 18 |
Duitse BR 38 (ex-P8) |
|||
Gebouwd: 3946 | In dienst: 1906-1930 | Laatste buiten dienst: 1974 (Germany) | Bewaard: appr. 18 |
Hoofdafmetingen
Betreft | 3500I | 3500II | 3600 | 3700 | 3900 | 4000 | 6000 | 6100 | King | B5 | P8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Asindeling | 2'C | 2'C | 2'C | 2'C | 2'C | 2'C | 2'C2' | 2'C2' | 2'C | 2'C | 2'C |
Roosteropp. (m2) | 2,60 | 2,80 | 2,84 | 2,84 | 3,16 | 3,25 | 2,04 | 2,84 | 3,19 | 2,58 | 2,64 |
Verwatmd opp. vuurkist (m2) | 13,5 | 15,3 | 16 | 15 | 17 | 14,5 | 13 | 15 | 18 | 16 | 14,6 |
Verwarmd opp. ketel (m2) | 95 | 135,7 | 140 | 130 | 150 | 147 | 108 | 130 | 187 | 137 | 136,6 |
Verwarmd opp. oververhitter (m2) | 34 | 42,4 | 83,5 | 41 | 53 | 50 | 34 | 41 | 29 | 34 | 54,3 |
Keteldruk (bar) | 14 | 14 | 12 | 12 | 14 | 12 | 12 | 12 | 17 | 15 | 12 |
Cilinders | 2 | 2hp 2lp | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 |
Cilinder diam. (mm) | 510 | 425hp 630lp |
400 | 400 | 420 | 500 | 508 | 420 | 413 | 470 | 575 |
Drijfwieldiam. (mm) | 1.980 | 1.780 | 1.900 | 1.850 | 1.850 | 1.890 | 1.850 | 1.850 | 1.981 | 1.829 | 1.750 |
Water (m3) | 15,9 | 18 | 20 | 18 | 28 | 22,5 | 9 | 12 | 18 | 18 | 21,5 |
Kolen (ton) | 5 | 7 | 5 | 6 | 6 | 7 | 3 | 4 | 6 | 9 | 7 |
Asdruk (ton) | 16,0 | 16 | 18 | 22,9 | 21 | 17,7 | |||||
Dienstgewicht lok en tender (ton) | 100 | 111 | 118 | 115 | 147 | 137 | 93 | 108 | 142 | 73+? | 128 |
Lengte (mm) | 17.881 | 18.740 | 19.867 | 19.700 | 20.410 | 20.775 | 14.625 | 16.300 | 20.780 | 19.400 | 18.590 |
Hoogste snelheid (km/u) | 100 | 100 | 110 | 110 | 110 | 120 | 100 | 110 | 120 | 100 | |
Trekkracht (kgf) | 8.130 | 14.390 | 9.250 | 9.590 | 12.330 | 11.000 | 7.730 | 9.950 | 15,057 (18,284) |
9,508 (11,546) |
10.000 |
Opmerkingen
- Variaties binnen een serie zijn mogelijk als gevolg van ontwerpwijzigingen gedurende de levertijd en omdat series door verschillende fabrikanten werden geleverd. Ik ben uitgegaan van typerende waarden.
- De trekkracht wordt berekend o.a. met een factor als een percentage van de maximum keteldruk. In de UK wordt daar gewoonlijk 85% voor genomen, in Europa echter 70%. Omwille van de vergelijking heb ik de Europese waarden herberekend en de originele UK waarden tussen haken opgenomen.
Observaties
In vergelijking met wat internationaal gangbaar is, lijkt de 3700 op het eerste gezicht niet slecht af te steken. Aanvankelijk was de hoogste snelheid van 90 km/u aan de lage kant maar dat werd successievelijk verhoogd tot 110 km/u. Maar als we ons realiseren dat de P8 (sterker dan de 3700) geklassificeerd was als een gematigde personentreinlocomotief en beschouwd werd als een manusje-van-alles, en niet als een sneltreinlocomotief dan kunnen we concluderen dat de Nederlandse standaarden niet bijzonder hoog lagen. De Zwitserse A3/5 (3500) overklaste de 3700 gemakkelijk ondanks dat het een compound lok was en de 3700 enkelvoudige expansie had. En de GWR "King" was de gelijke van twee 3700-en!
Al met al was de 3700 geen serie om je voor te schamen al was het geen modern noch een vooruitstrevend ontwerp en mag de klassificatie als sneltreinlocomotief naar buitenlandse standaarden misschien wat flatteus zijn.
Sign my
GuestBook